In Ethiopië hebben kinderen met een visuele beperking vaak geen of beperkt toegang tot onderwijs. Scholen maken nog weinig gebruik van ICT, terwijl digitale toegankelijkheid wereldwijd steeds belangrijker is om mee te kunnen doen en niet buitengesloten te worden. Daarom is het van belang dat kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze ICT en technologie op een goede manier kunnen gebruiken. Daarnaast zorgen goede ICT-vaardigheden er niet alleen voor dat kinderen mee kunnen doen, maar ook dat ze op hetzelfde niveau kunnen leren als hun klasgenoten zonder visuele beperking. 

Wat doet SeeYou om de digitale toegankelijkheid te verbeteren?

Binnen dit project werkt SeeYou samen lokale partner ECDD en Bartiméus. Het project wordt gefinancierd door Bartiméus Fonds. Op twee middelbare scholen in Addis Abeda, de hoofdstad van Ethiopië, worden zowel leerlingen als docenten getraind in het gebruiken van computers en speciale programma’s. Hierdoor kunnen kinderen met een visuele beperking meedoen en verbeteren we de (toegang tot) onderwijs en digitale vaardigheden.

Door docenten te trainen, werken we aan een oplossing voor de lange termijn. Zo kunnen zij in de toekomst kinderen met een visuele beperking beter begeleiden en daardoor beter onderwijs bieden. Voor leerlingen met een visuele beperking vergroot dit hun kans op werk en op zelfstandigheid in de toekomst.

Onze doelen

  • Scholieren met een visuele beperking hebben toegang tot regulier onderwijs en kunnen op hetzelfde niveau als hun klasgenoten meedoen door gebruik te maken van ICT-voorzieningen én doordat zij de juiste vaardigheden hebben.
  • Leerkrachten zijn voldoende toegerust en weten hoe ze leerlingen met een visuele beperking kunnen begeleiden. Daarnaast snappen ze hoe behulpzame systemen en applicaties die de digitale toegankelijkheid verbeteren werken.
  • Op de twee geselecteerde middelbare scholen hebben naar verwachting 75 leerlingen met een visuele beperking profijt van dit project. Daarnaast worden 10 docenten op deze twee scholen getraind.
  • Op tien scholen buiten de stad wordt een analyse gedaan en wordt er een plan van aanpak gemaakt om te kijken of het project daar ook uit te rollen is.